Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Werkgevers aan het woord

De Rooi Pannen

De experts van Robidus ondersteunen De Rooi Pannen met de uitvoering van de WGA, Ziektewet en SV-regelingen. Daarnaast denken ze actief mee met de aanpak van verzuim. Dit zorgt voor tijdswinst. Tijd die nu besteed wordt aan het praktijkonderwijs en de gerichte verzuimaanpak.

“De kracht van Robidus zit in de mensen en dienstverlening”

Ruben Cohen De Rooi Pannen
Ruben Cohen
Hoofd Personeelszaken

Leerlingen het beste uit zichzelf leren halen. Dé missie van scholengemeenschap De Rooi Pannen in Tilburg, Eindhoven en Breda. Door de theorie en praktijk naadloos te verbinden, is de arbeidsmarkt voor deze leerlingen sinds dag één geen drempel meer. Niet voor niets wordt de vmbo- en mbo-opleiding gekenmerkt door de slogan: zo echt kan leren zijn. Dit is te realiseren dankzij de grenzeloze passie van 900 medewerkers, bestaande uit docenten en onderwijsondersteunend- en -beheerspersoneel.

“Op het moment dat je onze onderwijsinstellingen binnenloopt, merk je het direct. Leerlingen worden opgeleid voor dienstverlenende beroepen. Ik hoor leerlingen wel eens zeggen dat we een strenge school zijn, maar we hanteren de normen en waarden die zijn afgeleid van de branches waarvoor we opleiden. Hospitality en dienstverlening vragen immers een bepaalde houding en attitude”, vertelt Ruben Cohen, Hoofd Personeelszaken. Hij begon 22 jaar geleden bij De Rooi Pannen en werkt er nog steeds met veel trots en plezier. En hij is niet de enige: “Eén van onze pijlers is ondernemerschap. Dit vragen we van onze leerlingen en werknemers. Dit geeft zowel vrijheid als een hoge mate van verantwoordelijkheid en dat wordt gewaardeerd. Veel docenten hebben een achtergrond in vergelijkbare branches, waardoor ze hetzelfde ondernemende karakter hebben. Deze mentaliteit brengen ze over op leerlingen en dat maakt docenten trots. Een andere belangrijke pijler is kleinschaligheid.”

“Door ons praktijkgerichte onderwijs is er voor leerlingen
geen drempel meer naar de arbeidsmarkt”

“De Rooi pannen bestaat uit tien autonome onderwijsafdelingen. Die met elkaar onderwijs verzorgen in de richtingen: 1) handel & ondernemen, 2) horeca, 3) toerisme & recreatie, 4) vormgeving en 5) marketing & evenementen. We doen er alles aan om onze leerlingen direct kennis te laten maken met de praktijk. Zo beschikken we voor de horeca in alle drie de vestigingsplaatsen over hotels, meerdere restaurants met keukens en een eetcafé. Te bezoeken door iedereen die hier gebruik van wilt maken. Voor de tak handel & ondernemen realiseerden we het eerste onderwijs-winkelcentrum in Nederland dat volledig wordt gerund door onze studenten. De winkels worden door klanten uit de wijde omgeving bezocht! Ze worden hier ondersteund door ervaringsdeskundigen en leren door te doen. Zo brengen we de branche-cultuur over en stomen we ze klaar voor de échte wereld. Sterker nog: daar bevinden ze zich al.” De Rooi Pannen was een aantal jaren geleden pionier op het gebied van dit praktijkonderwijs. Veel collega-onderwijsinstellingen keken over de schouder mee.

Verzuimaanpak op maat

Bij De Rooi Pannen ligt het ziekteverzuim een half procent boven het landelijk gemiddelde. Toch verschilt het percentage sterk per afdeling, daarom realiseerden ze diverse aanpakken: “Om goed onderwijs te geven, hebben we de beste mensen nodig. Daarom zijn we gaan praten met onze Arbodienst, managementteams en de bedrijfsarts. We hebben per afdeling gekeken naar resultaten uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek, het verzuim en ons Preventief Medisch Onderzoek. Ook hebben we onder collega’s een quickscan gedaan om duidelijk te krijgen hoe men kijkt naar het eigenaarschap van verzuim. Met alle informatie hebben we gerichte plannen gemaakt per afdeling om verzuim te verlagen. Afdelingen met een laag verzuim richten zich nu bijvoorbeeld op de ondersteuning van oudere werknemers. Uiteindelijk kunnen we ons geld maar één keer uitgeven, dit wil je niet enkel en alleen besteden aan verzuimkosten.”

“Robidus bespaart ons tijd en zorgt ervoor dat verzuimkosten dalen”

Robidus speelt voor De Rooi Pannen al jaren een waardevolle rol. Ruben Cohen: “We zijn gaan samenwerken omdat we WGA-eigenrisicodrager wilden worden. Robidus zorgden voor een goede herverzekering en dankzij hun kennis en expertise zetten we nu aan de voorkant actief in op het voorkomen van de WGA-instroom. Dat beperkt onze schadelast en voorkomt dat de verzekeringspremie stijgt. Komt een medewerker toch in de WGA? Dan regelen ze alles richting zowel UWV als de verzekeraar. Ook als ZW-eigenrisicodrager hoeven we ons niet bezig te houden met loonheffingen, belasting en betalingen. Robidus verzorgt de berekening van de ZW-uitkeringen, doet de loonaangifte richting de Belastingdienst en geeft ons het signaal wat we wanneer moeten uitbetalen.”

Optimaal benutten van subsidies

Sinds korte tijd regelt Robidus ook alles rondom SV-regelingen. Dit bespaart de werknemers van De Rooi Pannen veel tijd; niet alleen qua uitzoekwerk naar subsidies, maar ook voor de administratieve uitvoering: “Met de WAZO is bijvoorbeeld zo’n 3,5 ton aan uitkeringen gemoeid. Door de samenwerking hoeven we ons geen zorgen te maken over de aanvraag, we weten zeker dat we niets mislopen. Daarnaast kijkt Robidus welke subsidies we nog meer kunnen benutten. We worden ontzorgd, niet alleen wat betreft de aanvragen maar zeker ook de achterliggende wet- en regelgeving. De tijd die we hierdoor winnen, investeren we in het frequenter bezoeken van onderwijsafdelingen. Zo weten we tegenwoordig sneller wat er speelt en gebeurt. Heel nuttig.”

“De grootste kracht van Robidus zit in de mensen die er werken”

“De mensen binnen Robidus zijn het échte goud. De kracht van de organisatie ligt echt bij de mensen die er werken. Het zouden allemaal oud-leerlingen van De Rooi Pannen kunnen zijn, want dienstverlening en hospitality staan groot in hun woordenboek. Daarnaast weten ze inhoudelijk waar ze het over hebben. Weten ze iets niet? Dan komen ze op korte termijn bij ons terug met een duidelijk antwoord.” Voor Ruben Cohen is Robidus dé specialist op gebied van sociale zekerheid en verzekeringen doordat de kennis en dienstverlening zeer adequaat is. “Alle tools en apparatuur die Robidus ontwikkelt, is mooi meegenomen. Maar in de commerciële wereld gaat het om ‘de vent’ en niet om de tent. Het zijn nadrukkelijk de medewerkers van Robidus die het verschil maken!”

Benieuwd wat Robidus voor uw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wilt u kennismaken met Robidus?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat zeggen andere werkgevers over hun ervaringen met Robidus?

Schiphol Group
‘Amsterdam Airport Schiphol is altijd met de toekomst bezig. Elk jaar moeten medewerkers nadenken over de vraag: waar wil ik…
Facilicom Group
Naast de rol van de leidinggevende bij de inzetbaarheid van de medewerker heeft deze daarin ook zelf een rol. En…
Stichting ZINN
‘Een van de zaken die HRControlNet zo waardevol maakt, is dat we vanuit één applicatie 12 jaar lang een dossier…
Brochure Robidus

Meer weten over Robidus en onze dienstverlening?

Download de brochure

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

ONLINE MAGAZINE VERZUIMPREVENTIE: ZET IN OP DATA. ​

Als werkgever beschikt u over data waarmee u preventief inspeelt op verzuim. Download dit magazine en ontdek het zelf!