Partners aan het woord

Sanquin

Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers en management optimaal worden begeleid in tijden van crisis? De coronacrisis heeft de druk op werknemers van Sanquin enorm vergroot, de bloedbank speelt namelijk een vitale rol. Niet alleen testen ze op het virus, er worden ook meerdere onderzoeken gedaan naar een antivirus. En dat terwijl de arbeidsomstandigheden drastisch zijn veranderd, van thuiswerken tot afstand houden op de werkvloer.

‘We besteden veel aandacht aan het regelmatig voeden van onze medewerkers met informatie over corona.’

Ronald van Slooten
Ronald van Slooten
HR Director

HR Director, Ronald van Slooten legt uit dat de rol van HR om verschillende redenen enorm belangrijk is in deze snel veranderende werkomgeving. Hij vertelt: “Vanuit HR willen we er in deze moeilijke situatie voor zorgen dat leidinggevenden en medewerkers van de best mogelijke support worden voorzien. We doen dat langs een aantal lijnen. Eén van onze uitgangspunten is dat we heel veel publiceren en communiceren. Niet alleen inhoudelijk over corona, maar ook om het teamgevoel levend te houden.”

Mandy Hijne, HR Business Partner en Manager Vitaliteit en Gezondheid, vult aan: “Naast het intranet bieden we ook diverse mogelijkheden voor één op één contact. Dat kan met de leidinggevende, maar we hebben ook een speciale mailbox waar medewerkers met vragen terecht kunnen bij onze interne coaches. Zij kunnen vragen beantwoorden over dingen waar mensen, bijvoorbeeld in de thuiswerk-situatie, tegenaan lopen en ze hebben ook een hele serie tools die ze kunnen inzetten. In samenwerking met Fitboutiqs kunnen onze medewerkers online live trainingen volgen en fit blijven. Ook zijn we samen met ICT en facility management in gesprek gegaan over manieren om te zorgen dat mensen thuis een goede werkplek kunnen creëren. Daar is onder meer uitgekomen dat mensen spullen van kantoor kunnen komen ophalen.” Het is belangrijk om te zorgen dat iedereen aangesloten en geëngageerd blijft, zeggen Van Slooten en Hijne, en het is mooi om te zien dat in deze bijzondere situatie iedereen heel makkelijk zijn of haar rol pakt om een steentje bij te dragen.

‘Robidus is al jaren onze partner op het gebied van sociale zekerheid. Tijdens corona ligt de focus nog steeds op re-integratie, ook in de thuiswerk-situaties.’

Sanquin heeft jaren geleden de keuze gemaakt voor Robidus als partner op het gebied van sociale zekerheid. Later, toen ze eigenrisicodrager zijn geworden voor de WGA en de ziektewet, is ook dit deel uitbesteed aan Robidus. De keuze van Sanquin om met Robidus in zee te gaan is eenvoudig: de specifieke expertise hebben ze niet zelf in huis. Over de huidige situatie zegt Hijne: “Ons uitgangspunt is dat de verzuimbegeleiding gewoon doorgaat. We hebben een interne casemanager die heel dicht op de materie zit en de verzuimdossiers beheert. Zij begeleidt de leidinggevenden en benadrukt in de richting van de betrokkenen dat de re-integratie gewoon doorgaat. Als het niet op de werkvloer kan, dan onderzoeken we wat we in een thuissituatie aan kunnen bieden en kijkt de casemanager mee naar mogelijke oplossingen.”

Het kost Ronald van Slooten weinig moeite om een aantal lessons learned uit de huidige crisis te benoemen. “Ik zie drie belangrijke lessen”, zegt hij: “In de eerste plaats het belang van communicatie. Deze periode zorgt ervoor dat de fysieke afstand tot je medewerkers groter wordt en met technologie kun je ervoor zorgen dat die afstand weer kleiner wordt. We hebben geleerd hoe verrassend het is wat je vervolgens kunt realiseren. In de tweede plaats merken we dat er heel goed wordt gereageerd op de achtergrondinformatie die we continu in de organisatie delen. Onze mensen begrijpen daardoor de relevantie van Sanquin en dit besef werkt enorm positief in de organisatie. Een derde les is dat mensen in dit soort situaties flexibeler zijn dan je van tevoren misschien zou denken. Als je mensen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid en de context noemt, dan zie je dat ze zeer welwillend zijn en dat het goede in mensen naar boven komt.”

Bent u benieuwd naar het volledige interview of wilt u een toelichting lezen op de belangrijkste lessen die Sanquin heeft geleerd door de coronacrisis? Lees dan het volledige verhaal. Dit interview is eerder gepubliceerd op de website van HR Praktijk (mei 2020).

Wat zeggen andere werkgevers over hun ervaringen met Robidus?

Sanquin

Sanquin

Sanquin heeft een vitale rol binnen de coronacrisis. De druk op medewerkers is flink gestegen. Benieuwd wat ze hebben geleerd…
Blokker

Blokker

Erik Koers, HR manager bij Blokker, vertelt waarom het nodig is om bij verzuim kort op de bal te spelen.…
Leger des Heils

Leger des Heils

Het Leger des Heils heeft een re-integratietaak: 50|50. Een win-win situatie voor zowel de werknemer als werkgever. Robidus ondersteunt het…
Brochure Robidus

Meer weten over Robidus en onze dienstverlening?

  • Samen werken aan werk
  • Het fundament van Robidus
  • Een overzicht van onze dienstverlening
  • Interessante cases uit de praktijk
  • Bouwen aan het inzetbaarheidsplatform van Nederland
  • Medewerkers van Robidus aan het woord