Met meer dan 650 medewerkers en een HR-afdeling voor de Benelux is sociale zekerheid soms best een uitdaging voor Office Depot. Denk aan de systematiek die in Duitsland verschilt van Nederland, diverse wet- en regelgeving en de administratie. Toch draaide Ton Raijmakers, Senior HR-manager, zijn handen er niet voor om. Hij is al meer dan 20 jaar actief binnen HR en nu een aantal jaar verantwoordelijk voor Office Depot Benelux: verkoop van kantoorartikelen aan bedrijven en consumenten
Office Depot werkt al ruim 14 jaar samen met Robidus. Het contact is ontstaan met de voormalige HR-manager van Office Depot, de voorganger van Ton. “We wilden toen overstappen naar het eigenrisicodragerschap voor de WGA. We zochten een proactieve partij die ons hierbij kon ondersteunen. Dit vonden we bij Robidus. En vandaag de dag profiteren we nog steeds van deze proactieve houding”, vertelt Ton Raijmakers.
Denken in mogelijkheden
“Robidus is op financieel vlak heel sterk. Aan de hand van efficiënte analyses en duidelijke toelichtingen, denken ze actief mee met de klant. De professionals van Robidus denken altijd in mogelijkheden. Zo komen we vaak tot oplossingen waar we als organisatie nog niet over hadden nagedacht. Dat levert ons veel voordeel op.” Ton vervolgt: “Een goed voorbeeld is de subsidieregeling Praktijkleren. Onze Duitse leerlingen worden opgeleid volgens de Duitse wet- en regelgeving. Dit is een opleiding van drie jaar. Door ze een aantal dagen in Nederland te laten werken, kunnen we gebruik maken van de subsidieregeling Praktijkleren. Dit geeft ons meer stimulans om ervoor te zorgen dat deze leerlingen straks bij Office Depot blijven werken.”
Persoonlijke samenwerking
Ton: “Ik vind de contactmomenten écht het visitekaartje van Robidus. Elke consultant is goed voorbereid en er wordt voldoende tijd ingepland. Daarnaast maakt Robidus een strakke planning met wanneer er dingen besproken moeten worden. Als klant word je hierdoor ontlast. Daarnaast waardeer ik het DNA van Robidus. Naast dat iedereen heel vriendelijk is zijn de experts inhoudelijk, commercieel en menselijk. Wat mij betreft een heel prettige combinatie om mee samen te werken.”
Uitvoering WGA eigenrisicodragerschap
Ton: “We hebben indertijd bewust gekozen voor het WGA eigenrisicodragerschap. We wilden zelf aan het stuur zitten, maar hadden geen ruimte voor alle bijkomende administratieve verplichtingen. Vandaar dat we kozen voor het Robidus WIA Service Center. Hierdoor weten we zeker dat het proces heel goed gemonitord wordt. Maar bovenal kijken de Robidus casemanager, bij de re-integratiebegeleiding, goed naar de individuele mogelijkheden van de werknemer. Uit de goede en frequente gesprekken met de langdurig zieke en/of gedeeltelijk arbeidsongeschikte zien we echt een stimulans uitgaan om kansen te grijpen. Eigenlijk hebben we samen met Robidus een goed geoliede machine vanaf moment dat een werknemer langdurig verzuimt tot en met de gehele toerekenbare WGA-periode.”