Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Werkgevers aan het woord

Albert Heijn

Albert Heijn en Robidus sloegen de handen ineen om de processen rondom inclusiviteit te vergemakkelijken. Verdeel de werkdruk en deel de expertise, zodat elke partij doet waar zij het beste in is.

"Inclusiviteit bij Albert Heijn: Houd het eenvoudig en breng focus aan"

simone jansen Alert Heijn
Simone Jansen
Manager Inclusie bij Albert Heijn

Bij Albert Heijn werken 1.900 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het creëren van een inclusieve werkomgeving is een samenspel van verschillende activiteiten, van buddyprogramma’s en e-Learnings, tot het optimaal benutten van subsidiemogelijkheden, legt Simone Jansen manager Inclusie uit: “Het lijkt dan over subsidies en geld te gaan, maar uiteindelijk gaat het om die inclusiviteit. Doordat we zorgen dat het geld terechtkomt waar het hoort, kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen op hun eigen niveau kunnen werken.”

Simone Jansen ondersteunt de werkorganisatie op alle onderwerpen die te maken hebben met inclusiviteit en met het versterken van het bewustzijn rondom dit onderwerp onder de medewerkers. “Onze strategie is dat we alle ingrediënten willen bieden voor een beter leven voor iedereen, dus zowel voor iedere klant als voor iedere medewerker en toekomstige medewerker”, aldus Jansen: “We streven er daarbij naar dat ons personeelsbestand een weerspiegeling is van de samenleving.”

Onze strategie is dat we alle ingrediënten willen bieden voor een beter leven voor iedereen, dus zowel voor iedere klant als voor iedere medewerker en toekomstige medewerker.

Pick your battles

Op de vraag waar in die pluriforme organisatie de grootste uitdagingen liggen, zegt Simone Jansen: “Het is een beetje ‘pick your battles’. Je kunt die uitdaging heel groot en complex maken, maar het is de kunst om het eenvoudig te houden en focus aan te brengen. Een mooi voorbeeld van de wijze waarop dat in de praktijk gaat, zie je in onze winkels. Veel supermarktmanagers zijn vanuit hun eigen intrinsieke motivatie gaan werken met mensen die een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt hebben. Onze winkels zijn daar heel geschikt voor want ze vormen toch een kleine samenleving. Je werkt in teams van 20 à 40 mensen en je werkt iedere week met dezelfde collega’s. Dat biedt veiligheid en stabiliteit. Die supermarktmanagers gingen dus aan de slag, maar ze liepen vast met praktische vragen: hoe zit het met subsidies, hoe zit het met contracten? Op dat moment komt HR om de hoek kijken. Wij gaan de processen voor hen zo inrichten, dat onze lijnmanagers zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen. Wij ondersteunen ze en voorkomen dat ze vastlopen in een woud van bureaucratie.

We doen dat niet alleen in de winkels, maar ook in de logistiek. Of op het hoofdkantoor, waar mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt bijvoorbeeld werken als gastvrouw in onze ontvangstruimtes. Maar de winkels zijn wel de grootste succesfactor. Doordat wij die processen goed inrichten, creëren we focus en dat heeft ertoe geleid dat we nu bijna 1.900 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben. Daar zijn we heel trots op.”

Je kunt die uitdaging heel groot en complex maken, maar het is de kunst om het eenvoudig te houden en focus aan te brengen.

Krachten gebundeld

Albert Heijn werkt samen met Robidus voor het inzetten van subsidiemogelijkheden die de overheid heeft ontwikkeld om een inclusief werknemersbestand te ondersteunen, Simone Jansen: “We hebben het jaren zelf gedaan, maar op een gegeven moment realiseerden we ons dat we beter de krachten konden bundelen. Robidus is gespecialiseerd in de kant van de subsidie en doordat zij dit ons uit handen nemen, kunnen wij onze tijd inzetten op de gebieden waar we goed in zijn. Samen hebben we mooie en goede resultaten behaald. Het lijkt dan over subsidies en geld te gaan, maar uiteindelijk gaat het om die inclusiviteit. We hebben een business case ontwikkeld en op basis hiervan zorgen we  dat de subsidies terugvloeien naar het team en de mensen die bij ons werken. We zorgen dus dat het geld terechtkomt waar het hoort. Door die subsidies kunnen we er tevens voor zorgen dat mensen op hun eigen niveau en op hun eigen tempo het werk kunnen doen. Of we kunnen speciale e-Learning-programma’s opzetten.”

Buddy-trainingen

Deze e-Learning programma’s zijn onderdeel van de ondersteuning die Albert Heijn haar medewerkers biedt, zegt Simone Jansen: “We hebben e-Learnings ontwikkeld voor onze werkbegeleiders, een programma voor beginners en een programma voor gevorderden. Dankzij deze buddy-trainingen hebben we inmiddels 1.600 gecertificeerde buddy’s die dagelijks zorgen voor één-op-één begeleiding van collega’s.”

Gemeenschappelijke waarden

Waar Simone Jansen het meest trots op is? “Het is misschien niet een heel fancy antwoord, maar ik ben erg trots dat we echt nog wel verschillen van mening hebben, maar dat wij elkaar waarderen en iedereen uitdagen om zichzelf te zijn. Die basisbeginselen zijn bij iedereen vanzelfsprekend. Er werken bij ons natuurlijk heel verschillende mensen, maar die gemeenschappelijke waarden die dragen we allemaal. Over de manier waarop we dingen doen, voeren we inhoudelijke discussies en die dialoog moeten we vooral inhoudelijk voeren.”

Net als Albert Heijn werken we bij Robidus aan een inclusieve arbeidsmarkt. Hiervoor ontvingen we in 2020 een PSO-certificering.

Wat Robidus voor uw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op.

Wilt u kennismaken met Robidus?

Wat zeggen andere werkgevers over hun ervaringen met Robidus?

Schiphol Group
‘Amsterdam Airport Schiphol is altijd met de toekomst bezig. Elk jaar moeten medewerkers nadenken over de vraag: waar wil ik…
Facilicom Group
Naast de rol van de leidinggevende bij de inzetbaarheid van de medewerker heeft deze daarin ook zelf een rol. En…
Stichting ZINN
‘Een van de zaken die HRControlNet zo waardevol maakt, is dat we vanuit één applicatie 12 jaar lang een dossier…
Brochure Robidus

Meer weten over Robidus en onze dienstverlening?

Download de brochure

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Trendrapport inzetbaarheid 2024