Uit de praktijk van een casemanager
Door effectief interventies in te zetten, kunt u langdurig verzuim voorkomen. Als werkgever willen we dit allemaal. Niet alleen om verzuim te beperken, maar ook in het kader van goed werkgeverschap. Uiteindelijk moet een werknemer dagelijks met een goed gevoel aan het werk gaan. Soms kan een kleine aanpassing hiervoor al genoeg zijn. Misschien is de belangrijkste regel: ga met elkaar in gesprek. Kom samen tot een oplossing die voor beide partijen werkt. In dit praktijkverhaal laten we zien hoe u dit kunt realiseren door middel van een interventie.
Leg de lat nog nét iets hoger
Sabine* is altijd iemand geweest die tot het uiterste gaat. Ze houdt van een uitdaging, maar stelt tegelijk hoge eisen aan zichzelf en legt de lat zo hoog mogelijk. De laatste tijd merkt ze dat ze veel ballen tegelijk moet hooghouden. Dat wordt haar te veel. Als gevolg kreeg ze laatst een emotionele uitbarsting op haar werk, waar ze nu spijt van heeft.
Sabine vertelt: “Eigenlijk weet ik dat ik eerder aan de bel had moeten trekken. Na mijn emotionele uitbarsting ben ik een gesprek aangegaan met mijn leidinggevende. Tijdens het gesprek zaten mijn emoties nog steeds hoog. Gelukkig kon ik bij haar mijn hart luchten.”
Een coach als interventie
Chris*, de leidinggevende van Sabine, vervolgt: “Wat mij tijdens het gesprek direct opviel is dat ze haar situatie bagatelliseerde. Dat zien we vaker, werknemers zeggen: ‘even afstand nemen en het komt weer goed’, ‘er zijn mensen met veel grotere problemen’. Uit ervaring weten we dat werknemers het soms lastig vinden om het achterste van hun tong te laten zien aan ons. Daarom is Sabine (op onze kosten in het kader van goed werkgeverschap) in gesprek gegaan met een coach van buitenaf. Iemand waarbij ze haar hart kan luchten en tips kan krijgen. In dit soort situaties willen we namelijk langdurig verzuim voorkomen, een externe coach kan dan uitkomst bieden. We regelen dit soort interventies via het Interventieplatform. Hier kunnen werkgever diverse interventies zoeken, met elkaar vergelijken, afnemen en uiteindelijk achteraf beoordelen.”
Bewust keuzes maken
Sabine vervolgt: “Samen met deze coach heb ik onderzocht waar mijn emotionele uitbarsting vandaan kwam. We zijn erachter gekomen dat ik een kritische stem in mijn hoofd heb, die vaak het laatste woord heeft. Het kan altijd nog nét even een stukje beter of sneller. Ik heb besloten even afstand te nemen van mijn drukke leven. In deze periode heb ik mijn ‘stemmetje’ beter onder controle weten te krijgen. Ik herken het nu eerder als het mij te veel wordt, ik reageer hier proactief op. Ik maak dan bewust de keuze om bepaalde activiteiten op te pakken en soms een aantal dingen te laten liggen. Niet alles heeft direct prioriteit. Die emotionele uitschieters zijn voor mij, mede dankzij mijn coach, tegenwoordig verleden tijd!”
Het instrument om verzuim te beperken
De letterlijke betekenis van interventie is tussenkomst. In het kader van de inzetbaarheid van medewerkers wordt een externe partij ingezet om de ontstane situatie te helpen veranderen. Dit kan gaan om de fysieke of mentale gezondheid van een medewerker, of het oplossen van een arbeidsconflict. Interventies kunnen ervoor zorgen dat verzuim wordt voorkomen.
Bent u benieuwd wat het belang is van interventies voor werknemers én werkgevers? Wilt u meer weten over de financiering hiervan? Lees onze themapagina en ontdek wat onze specialisten voor u kunnen betekenen.
*De gebruikte namen in de verhalen zijn om privacyredenen gefingeerd.