Beperken van verzuim
Werkgevers en werknemers worden op diverse manieren geprikkeld om na te denken over het beperken van verzuim. Werknemers moeten zich focussen op herstel en werkgevers moeten hen tijdelijk financieel ondersteunen en begeleiden bij de terugkeer naar de arbeidsmarkt.
Een verzuimbeleid uit de praktijk
Neem Mirjam, zij is 45 jaar. Ze heeft jarenlang aan haar carrière gewerkt bij een internationale organisatie en, met veel hulp van haar ouders, twee kinderen opgevoed. Een jaar geleden stortte haar wereld in door een reorganisatie waardoor ze op straat kwam te staan. Door haar positieve instelling vond ze relatief snel een nieuwe baan. Zichzelf weer moeten bewijzen vergde meer van haar dan ze van tevoren had gedacht. Het telefoontje dat haar moeder, haar steun en toeverlaat, een hersenbloeding had gehad, sloeg dan ook in als een bom. De combinatie van nieuw werk, puberkinderen en een zieke moeder werd Mirjam al gauw te veel. Na de zoveelste slapeloze nacht, ging ze naar de huisarts. De accu was duidelijk leeg. Op zijn advies meldde ze zich ziek.
In samenwerking met Robidus implementeerde Mirjams werkgever een verzuimbeleid op verschillende sporen, zoals de combinatie van preventief gezondheidsmanagement en actief casemanagement, met de focus op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Werken geeft immers energie, als er een goede match is tussen werkgever, werknemer en werk.
De casemanager had, vanaf het moment dat Mirjam zich ziek meldde, intensief contact met haar. Al tijdens haar dienstverband hielp een specialist haar om bepaalde praktische zaken op orde te brengen waardoor Mirjam weer overzicht en rust kreeg.
Gezien de financiële positie van haar werkgever werd Mirjams jaarcontract niet verlengd en ging zij ziek uit dienst. Mirjam werkte op initiatief van de casemanager en samen met een aantal interventionisten hard aan haar herstel. Door herscholing kon ze een nieuwe baan vinden, waarbij ze de zorg voor haar pubers én haar revaliderende moeder beter kon combineren met haar werk.
Visie Robidus
Werken is de nieuwe vorm van sociale zekerheid. We moeten er samen alles aan doen om mensen – binnen hun mogelijkheden – optimaal te laten participeren in het arbeidsproces. Hiermee voorkom je een groot deel van de verzuim- en arbeidsongeschiktheidskosten en zorg je dat medewerkers kunnen blijven deelnemen aan het arbeidsproces.
Gespecialiseerde casemanagers zetten zich samen met de werkgever in wanneer werknemers uitvallen, met als doel ervoor te zorgen dat de werknemer zijn situatie onder controle krijgt en kan werken aan het herstel, zodat terugkeer in het arbeidsproces kan plaatsvinden. Dit draagt bij aan uw goede werkgeverschap.