Dienstverlening rondom sociale zekerheid omvat veel administratieve handelingen; verzuim registreren, compensatieregelingen aanvragen, subsidies berekenen. Robidus investeert daarom in robotisering. Zo kunnen we alle processen efficiënt uitvoeren conform het wettelijk kader. Maar hoe worden de administratieve handelingen op een juiste manier geautomatiseerd?
Van handmatig naar gerobotiseerd
Robidus voert al jaren diverse administratieve processen rondom sociale zekerheid uit. Veel is arbeidsintensief en secuur werk. Robidus is gaan kijken naar de automatisatie van deze processen. Rik Verhoog, Business Unit manager van de Sociale Verzekeringsregelingen bij Robidus, was nauw betrokken bij dit project. Verhoog: “We zijn gestart met een kleinschalige pilot met drie processen. We hebben gekeken welk (onderdeel van een) proces geschikt was voor robotisering. Dit deden we door te kijken naar diverse factoren: de omvang van een proces, de hoeveelheid handelingen, de tijd van medewerkers en de tijd voor het bouwen van de robot.”
Robidus heeft nu zo’n tien processen gerobotiseerd. “De robots zorgen met elkaar voor een efficiënte en juiste uitvoering van administratieve processen. Bijkomend voordeel is dat minder interessante werkzaamheden wegvallen bij onze medewerkers. Medewerkers kunnen door de robotisering actief bezig zijn met de klanten. Met als gevolg voor de klant dat er meer persoonlijke aandacht is en meer tijd voor advies en begeleiding”. aldus Rik.
Robotisering SV-regelingen
Eén van de eerste diensten die bijna volledig is geautomatiseerd zijn de SV-regelingen. De robot neemt 24/7 alle administratieve handelingen over. Verder is gebleken dat de robots uitermate geschikt zijn voor het waarborgen van de privacy.
Natuurlijk volgen de SV-specialisten de ontwikkelingen op de voet. Met deze kennis zorgen zij ervoor dat geautomatiseerde collega’s altijd up-to-date zijn. Door de combinatie tussen mens en robot voorkomt de werkgever hoge uitvoeringskosten en worden alle mogelijke regelingen volledig benut.