‘Wereldwijs op het Platteland’, is het motto van Openbaar Primair Onderwijs (OPO) Borger-Odoorn. De onderwijsinstelling maakt het voor kinderen mogelijk om op een prettige manier te leren en te ontwikkelen. Met 11 locaties is er altijd een school om de hoek en altijd in een groene omgeving. Goed onderwijs en financiële gezondheid is de standaard. Daarnaast is er keuze uit diverse onderwijsconcepten, zoals: het Dalton- en Montessorionderwijs.
“Ons onderwijsbureau staat in nauw contact met onze scholen, schoolleiders en medewerkers. Dit maakt de organisatie laagdrempelig en toegankelijk. We werken hard, maar er is ook altijd ruimte voor gezelligheid en plezier”, vertelt Hilde Feijen. Ze is nu acht jaar in dienst bij OPO Borger-Odoorn. Via haar vorige werkgever, een detacheringsbureau, kwam ze in contact met het onderwijsbureau. Direct had ze een klik met de cultuur en de mensen. De keuze om de stap te maken, was daarom snel gemaakt. “Doordat we kleinschalig zijn, kunnen we de laagdrempeligheid ook doorzetten binnen HR. We gaan altijd met (potentiële) medewerkers in gesprek. Ook al hebben we op dat moment geen vacature openstaan. We gaan graag met mensen in gesprek om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Hierbij staan we ook open voor het bieden van re-integratieplekken als dit bij de eigen werkgever niet kan of lukt. Kortom: onze deur staat altijd open. Ook voor collega-onderwijsbureaus. Ik werk liever samen, dan dat we elkaar als concurrenten zien.”
“Ons verzuimpercentage is tijdens corona maar heel licht gestegen naar 4,5%”
Verzuim verrassend laag vergeleken met branchegemiddelde
Binnen het onderwijs is het verzuimpercentage al jaren hoog. Arbodiensten zagen eind 2021 het hoogste aantal ziekmeldingen ooit in het onderwijs. Van gemiddeld 4,8% steeg dit naar 9,6%. OPO Borger-Odoorn houdt het verzuim al jaren laag. Hilde Feijen: “In de jaren voor corona lag ons verzuimpercentage rond de 3%. Sinds de corona pandemie is dit maar licht gestegen, naar 4,8%. Dit komt doordat we continu in gesprek zijn met onze schoolleiders. We evalueren, onderzoeken waar risico’s liggen en zetten actief in op verzuimpreventie. We hebben ook geen verzuimbeleid maar vitaliteitsbeleid, we willen graag mensen vitaal hebben en houden.”
“Langdurig verzuim volledig voorkomen, kan niet. Daarom kijken we direct wat iemand nodig heeft en nog wel kan. We doen dit samen met de schoolleider en bedrijfsarts. We vinden het belangrijk dat de medewerker zich prettig voelt bij een interventie. Is het bijvoorbeeld nodig om een psycholoog in te zetten? Dan mag de medewerker zelf iemand aandragen. Iemand staat dan nog meer open voor de hulp, wat vaak positief bijdraagt aan het herstel.”
“De experts van Robidus attenderen ons op kansen en ontwikkelingen in de markt”
Stap naar eigenrisicodragerschap
“Een aantal jaar geleden stonden we opnieuw voor de keus: eigenrisicodrager worden of blijven uitbesteden bij UWV. Toen hebben we Robidus ingeschakeld om de voor- en nadelen op een rij te zetten. Uiteindelijk bleek het WGA-eigenrisicodragerschap voor ons voordeliger te zijn. De experts van Robidus hebben drie verzekeringen vergeleken. Vervolgens hebben ze ook de complete overstap geregeld.” Hilde Feijen vervolgt: “Het is prettig dat ze ons attenderen op kansen en ontwikkelingen in de markt. Zo worden we geïnspireerd om HR-zaken nog beter in te richten en kansen te benutten. Bovendien kijken ze mee met complexe casussen. Wordt een arbeidsongeschikte medewerker WGA-beoordeeld, maar is dit niet terecht? Dan dient Robidus bezwaar in bij UWV. Hierdoor wordt een medewerker succesvol herbeoordeeld naar een IVA-uitkering, wat diegene financieel voordeel oplevert.”
Toekomst onderwijsbranche
“Door het tekort aan leraren en de hoge werkdruk is het niet de vraag hoe, maar wanneer de onderwijsbranche gaat veranderen. Je ziet het nu al gebeuren in de randstad. Door het tekort dreigen sommige scholen van een vijfdaagse naar een vierdaagse schoolweek te gaan. De rek is eruit en we moeten het werk anders gaan organiseren. OPO Borger-Odoorn focust daarom op kleine klassen. Zodat de werkdruk vermindert en alle kinderen voldoende aandacht krijgen.” Hilde Feijen sluit af: “In de toekomst hoop ik dat we als schoolbesturen best practices gaan delen, om nog meer van elkaar te leren. Zodat we samen de uitdagingen in onze branche kunnen aanpakken.”
Benieuwd wat Robidus voor uw organisatie kan betekenen?
Neem contact met ons op.