“Ontregeling is van alledag. Het kan iedereen overkomen”, een belangrijk onderdeel van de visie volgens John Luijben – Clustermanager HR bij GGZ Rivierduinen. “Maar omdat iedereen anders is, is elke behandeling maatwerk. Daarom is de sleutel voor een succesvolle behandeling: het oprechte contact met en interesse voor de cliënt.” De zorginstelling richt zich op een aanpak vanuit het vertrekpunt van de cliënt zelf. Deze aanpak is anders dan veelal wordt toegepast: standaard diagnoses en behandelingen. Ruim 2250 werknemers zetten zich dagelijks in voor deze missie.
“GGZ Rivierduinen is een zorginstelling in het Noorden van Zuid-Holland. We zijn werkzaam van Leidschendam en Gouda tot Lisse en Hillegom. We behandelen en begeleiden mensen in hun herstel met alle vormen van mentale ontregeling. Denk aan: eetstoornissen, depressie of schizofrenie. Dit doen we door (poli)klinische behandelingen, ondersteuning bij mensen die thuis wonen en door het aanbieden van vormen van beschermd wonen.”, vertelt John Luijben.
Hij vervolgt: “Onze werknemers voelen zich primair verbonden met onze cliënten en het team waar zij in werken. Mensen in de zorg zijn enorm gedreven om cliënten te helpen, dat is wat ze drijft. Daarom bieden we veel ruimte om hun eigen inzicht en kennis in te zetten. Daarnaast kunnen medewerkers actief werken aan persoonlijke ontwikkeling. Door een opleidingsbudget en ons online platform met diverse (digitale)trainingen.”
“Door schaarste op de arbeidsmarkt, kiezen we ervoor om meer werknemers zelf op te leiden”
“Als Clustermanager HR ben ik, kort gezegd, niet alleen verantwoordelijk voor de toepassing van de sociale en fiscale wetgeving, maar voor het hele scala aan HR-onderwerpen: van salarissen en recruitment tot de verzuimaanpak en de inzetbaarheid. Onze cliënten, en daar doen we het uiteindelijk allemaal voor, zijn het meest gebaat met medewerkers die met plezier werken. Dat is het belangrijkste speerpunt in ons HR-beleid. Onze grootste uitdaging voor de komende jaren is het groeiend tekort aan goed geschoold zorgpersoneel. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en daarom leiden we mensen vaker zelf op. Dit doen we bijvoorbeeld door zij-instromers om te scholen. Dit laatste blijkt goedkoper dan continu werven met een lage respons.”
Zaken op orde brengen na hervorming AWBZ
“Toen ik bij GGZ in 2016 begon, was dit net na een periode van heftige reorganisaties. De hervorming van de AWBZ in de jaren daarvoor betekende een andere vorm van financiering door verzekeraars en gemeenten. Met als gevolg impact op de organisatie. Ook de ambulantisering, het zo veel mogelijk in eigen omgeving werken aan herstel, zorgde voor sluiting van een aantal klinieken en daarmee het vertrek van personeel. Eigenlijk kreeg ik daarna al heel snel te maken met een omgekeerde situatie: een tekort aan personeel en een steeds krappere arbeidsmarkt. Aanvankelijk vooral psychiaters, maar inmiddels in heel veel functies. Eén van de eerste uitdagingen was daarom om recruitment weer op te starten en nieuw personeel aan te nemen.”
“Met hulp van Robidus hebben we een respons van 90% op de status-uitvraag”
“Tegelijkertijd speelde er nog een andere grote uitdaging: de verzuimdossiers op orde brengen. Robidus heeft hierbij de helpende hand geboden. Als iemand zich ziek meldt, moet je aanpak voldoen aan de Wet Poortwachter. Anders kun je uiteindelijk een loonsanctie van UWV opgelegd krijgen. Op zich was de aandacht voor het verzuim prima,maar niet alles was even goed vastgelegd. Met de hulp van Robidus hebben we de dossiers gescreend en op orde gebracht. Hiermee hebben we niet alleen een aantal loonsancties voorkomen, maar de betrokken medewerkers veel gedoe bespaard. Om meer grip te houden, hebben we een casemanager aangenomen die is opgeleid en ingewerkt door Robidus. Nog steeds maakt hij regelmatig gebruik van de expertise van Robidus. We anticiperen nu eerder op een mogelijk langdurige ziekmelding en zetten gerichte interventies in.”
Robidus ondersteunt bij financiële keuzes
“Na de verzuimdossiers hebben we een aantal zaken uitbesteed bij Robidus. Zo gebruiken we HRControlNet om administratieve verplichtingen vast te leggen en vangnet- of no-risk statussen te bewaken. Dit doen we aan de hand van de status-uitvraag bij medewerkers. Samen met Robidus behalen we nu een respons op deze uitvraag van boven de 90%, waardoor we veel meer subsidies en regelingen benutten. Dat laatste betekent meer ruimte om aan de zorg van onze cliënten te besteden.”
“Verder voert Robidus regelmatig een scan uit om te kijken welke verzekeringsvormen geschikt zijn. Zo kijken we jaarlijks naar de keuze tussen privaat of publiek verzekeren van het eigenrisicodragerschap. Daarnaast hebben we met de ondersteuning van Robidus als tussenpersoon een collectieve WGA-hiaatverzekering afgesloten. De experts hebben een aantal verzekeraars op een rij gezet, zodat wij een goede keuze konden maken. Voor deze verzekering scheelt dat nu gauw zo’n € 25 per maand per medewerker.”
“De kennis en deskundigheid van Robidus zijn onmogelijk zelf in huis te halen”
Deskundige communicatie en altijd een antwoord
“In onze kwartaalrapportages nemen we alle resultaten door met Robidus. We zien steeds welke bijdrage er is geleverd die ons uiteindelijk helpt aan onze missie te voldoen. We evalueren hier wat er is gebeurd en wat er beter kan. De verantwoording is altijd van hoge kwaliteit. De experts weten wat ze doen en zijn deskundig in hun vak. Verder houden ze actualiteiten in de gaten waar we op moeten inspelen. We zouden ons zoveel expertise in eigen huis niet kunnen permitteren.”
Lijn doorzetten naar vitale zorgmedewerkers
“In de zorgsector is verzuim structureel hoog; mede door het zware werk, de hoge werkdruk en het tekort aan personeel. De persoonlijke aandacht voor medewerkers komt daardoor wel eens in het gedrang. En daarmee ook het werkplezier en de ervaren werkdruk. Hiervoor zoeken we oplossingen, omdat we meer willen focussen op preventie. De verzuimdossiers zijn nu op orde, dus moeten we de volgende stap zetten: verzuim preventief voorkomen. Door interventies, vitaliteitsprogramma’s en een strategische personeelsplanning voor de komende jaren. Hoe beter onze medewerkers toegerust zijn en zich voelen, hoe beter dat voor onze cliënten is.”
Benieuwd wat Robidus voor uw organisatie kan betekenen?
Neem contact met ons op.