Werkgevers hebben een breed pallet aan activiteiten en interventies die worden ingezet om verzuim te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een coach, inzetbaarheids specialist, training of een Preventief Medisch Onderzoek. Toch blijkt uit onderzoek dat bij de helft van de organisaties het aanbod aan mogelijkheden slechts een klein deel van de werknemers bereikt. En zijn deze instrumenten eigenlijk wel effectief?
Werken aan inzetbaarheid vergt een aanpak over twee assen: het verbeteren van het persoonlijk perspectief (de gezondheid, levensstijl et cetera) en/of het vergroten van de functionele inzetbaarheid (bijvoorbeeld (her)scholing of een cursus). Voor beide assen zijn er diverse instrumenten die een werkgever kan inzetten om verzuim te voorkomen.
In samenwerking met HR Praktijk hebben we 120 HR-professionals gevraagd wat zij doen om werknemers inzetbaar te houden en verzuim te voorkomen. Wat doen zij om de inzetbaarheid van werknemers te vergroten én hebben deze methodes effect?
Inzetbaarheid: focus ligt op scholing
Het stimuleren van de vitaliteit van werknemers is en blijft een belangrijk punt onder HR-professionals. Organisaties investeren hier flink in. Er zijn drie instrumenten die werkgevers het vaakst aanbieden. Op plaats één staat scholingsbudget daarna volgt de persoonlijke ontwikkelingscoach en op plaats drie staat bevordering van de fysieke gezondheid, bijvoorbeeld door het aanbieden van sportmogelijkheden. Dit is bijna dezelfde top drie als vorig jaar, alleen zijn plek twee en drie dit jaar van plaats gewisseld.
Top 3 instrumenten om inzetbaarheid te vergroten:
- Scholingsbudget | 56,7%
- Persoonlijke ontwikkelingscoach | 45,2%
- Fysieke gezondheid (o.a. sport) | 41,1%
Effectiviteit van instrumenten wordt niet getest
De instrumenten vergen het nodige budget van organisaties. U zou verwachten dat organisaties daarom goed afwegen welk instrument wordt ingezet. Toch wordt bij een grote meerderheid (66,4%) de effectiviteit van de activiteiten nooit gemeten. Slechts 3,9% van de respondenten geeft aan dat de effectiviteit van de instrumenten structureel wordt gemeten.
Instrumenten bereiken werknemers nauwelijks
Om een beeld te krijgen van de impact van de ingezette instrumenten vroegen we hoeveel werknemers in de eigen organisatie gebruik maken van de aangeboden instrumenten. Er kan, net als afgelopen jaar, nog een flinke slag worden gemaakt als het gaat om het gericht inzetten van instrumenten. In de meeste organisaties maakt slechts een klein deel van de medewerkers gebruik van de instrumenten. Slechts één op de tien werkgevers bereikt met hun instrumenten alle werknemers.
Als we kijken naar de instrumenten die worden ingezet om de vitaliteit van werknemers te ondersteunen en verzuim tegen te gaan, wordt een breed pallet aan activiteiten en interventies ingezet. Wanneer we vragen hoeveel procent van de werknemers daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheden, wordt het beeld wat ‘negatiever’. In de helft van de organisaties blijkt het aanbod aan mogelijkheden slechts een klein deel van de medewerkers te bereiken.