Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nieuws

Gezond thuiswerken

Ineens zitten de meeste werknemers thuis en niet meer tussen collega’s. Weg van de vertrouwde werkplek, misschien wel aan de keukentafel of een ander rustig hoekje in huis. Wat je situatie ook is, je zult een nieuwe routine moeten ontwikkelen voor de duur van de coronacrisis. Hoe doe je dat zo gezond mogelijk?

Tip 1: Neem regelmatig pauzes van het werken met een beeldscherm

Om lichamelijke klachten te voorkomen is het verstandig om taken met intensief gebruik van beeldscherm, toetsenbord en/of muis zoveel als mogelijk te beperken (advies: niet meer dan 4 uur per dag). Dit kan door taken af te wisselen, voldoende pauzes te nemen en deze efficiënt in te zetten. Het doorbreken van intensief werken met een beeldscherm kan door het nemen van micropauzes (van bijvoorbeeld 20 seconden). 

Tip 2: Onderbreek langdurig zitten één keer per half uur met twee minuten

Om gezondheidsklachten te voorkomen is het van belang om lang zitten te onderbreken door te gaan staan of lopen. Bijvoorbeeld staan of lopen bij het telefoneren. Belangrijk is dat de beenspieren in actie komen. De volgende vuistregel kan je gebruiken: onderbreek het zitten één keer per half uur voor minimaal twee minuten.

Tip 3: Neem de juiste lichaamshouding aan bij zittend werk

Probeer altijd de juiste houding aan te nemen tijdens zittend werk. Zorg dat beide voeten op de vloer staan, zit rechtop en op 40-50 cm afstand van het scherm. Luister goed naar je lichaam – forceer niets bij klachten. Probeer (als het kan) meubels op jouw lichaam af te stellen en het gebruik van de muis af te wisselen met de functietoetsen op het toetsenbord. 

Laptop

De meeste mensen zullen hun thuiswerkzaamheden met  een laptop uitvoeren. Werk bij voorkeur met een los toetsenbord en een losse muis. Zo kun je het scherm, het toetsenbord en de muis optimaal plaatsen en voorkom je een te hoge spierspanning. Zet je scherm op ongeveer een armlengte afstand en zorg ervoor dat je recht op je scherm kijkt. Zorg dat je net over de bovenrand van het scherm kunt kijken, bijvoorbeeld door je laptop op een verhoging te zetten. Trek een denkbeeldige lijn van je ogen naar het midden van het scherm en zorg ervoor dat de afstand naar het scherm aan de boven- en onderkant hetzelfde zijn.

Tip 4: Doe stretchoefeningen tussen het werk door

Als je toch lang achter elkaar moet zitten probeer dan met simpele stretchoefeningen een eventuele stijfheid te voorkomen. Deze oefeningen kunnen bestaan uit je schouders herhaaldelijk op te halen, je hoofd te kantelen of je benen te strekken terwijl je zit.

Tip 5: Sociale contacten

We zijn en blijven sociale wezens. Het is belangrijk om af en toe een gezicht te zien en sociale interactie op te zoeken met collega’s. Bel of Skype een collega eens met de vraag hoe het met hem/haar gaat!

Bron: HRpraktijk.nl

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Op de hoogte blijven van al het Nieuws rondom sociale zekerheid?

Vul hieronder uw gegevens in om u in te schrijven voor de nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.