Uit de praktijk van een casemanager
Mirjam is al jaren verpleegkundige. Ze heeft leuke collega’s, bekwame leidinggevenden en interessant werk. Ondanks dat haar baan fysiek zwaar is en ze vaak onder druk werkt, gaat ze elke dag fluitend naar het ziekenhuis. Totdat haar studerende dochter ziek wordt. Als zorgverlener in hart en nieren wil ze er zijn voor haar kind. Het gevolg: de balans raakt zoek en de hoge werkdruk wordt plots een probleem. Mirjam stevent af op een burn-out.
Niets aan te doen, denkt haar werkgever. Maar is dat wel zo?
Bij burn-outs gaat het meestal over de werknemer, terwijl de werkgever vaak een rol speelt én er belang bij heeft ze tegen te gaan. Onze casemanager vertelt wat je als bedrijf kunt doen om te voorkomen dat medewerkers opgebrand raken.
Oorzaken van een burn-out en langdurig verzuim
De door extreme uitputting, cynisme over het werk en verminderd zelfvertrouwen gekenmerkte gemoedstoestand. Dat is samengevat de definitie van een burn-out. In bijna de helft van de burn-outs is een uit het lood geslagen werk-privébalans een van de oorzaken, blijkt uit onderzoek. Ook een te hoge werkdruk, te weinig erkenning en te weinig steun van leidinggevenden en collega’s worden vaak genoemd. Als werkgever denken dat je aan de zijlijn staat, is dus onterecht!
Toekijken of in actie komen?
Afwachten tot het als vanzelf weer beter gaat met je medewerker, is niet aan te raden. Als werkgever heb je een groot belang bij het voorkomen van burn-outs en langdurig ziekteverzuim, dus waarom zou je niet proberen de werknemer te helpen in een vroege fase? Ten eerste gaat het levensgeluk van je werknemers je aan het hart. Ten tweede moet je de eerste twee jaar van een burn-out het loon doorbetalen … Natuurlijk, je kunt niet iedere burn-out of ziekmelding voorkomen. Maar machteloos staan? Dat doe je zeker niet.
Balans en aandacht als toverwoorden bij verzuim
Een te hoge werkdruk heeft een negatief effect op iemands gemoedstoestand. Steun van collega’s zorgt voor weer balans op de weegschaal. En zolang de balans tussen de negatieve en positieve aspecten van het werk goed is, lopen mensen een relatief klein risico op een burn-out. Goed is je te beseffen dat positieve en negatieve prikkels zowel binnen als buiten het werk kunnen liggen. Een ziek kind of andere problemen thuis? Veel overwerk of onenigheid met de leidinggevende? Veel interne en externe factoren zijn deels te compenseren met positieve aspecten als persoonlijke aandacht en waardering.
Het belang van communicatie en coaching
In het geval van Mirjam reageerde de werkgever niet adequaat, waardoor het een burn-out werd. Na een inventariserend gesprek met de casemanager bleek dat Mirjam hulp nodig had bij het stellen van prioriteiten. Ook wilde ze leren beter met de werkdruk om te gaan. Een coach bleek de uitkomst. Na een paar gesprekken en aanpassing van haar werkrooster, ging het al beter met Mirjam. Al snel kon ze weer goed doen, zowel voor haar dochter als voor de patiënten in het ziekenhuis.
Hoe sneller je handelt, hoe meer kostenbesparing
Al met al bleef Mirjams ziekteverzuim beperkt tot twee weken en kostte het coachingtraject de werkgever van Mirjam een paar honderd euro. Terwijl een langdurige burn-out stukken meer had gekost! En dan hebben we het nog niet over de overige winst die behaald is, zoals Mirjams verhoogde betrokkenheid en productiviteit na de coaching. Deze werkgever is er inmiddels achter: investeren in gezonde en gelukkige medewerkers betaalt zich op vele fronten terug.