Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blog

Collectieve inkomensverzekering draagt bij aan duurzame re-integratie

Goed werkgeverschap is belangrijk voor de arbeidsrelatie met uw medewerkers. Wanneer een werknemer arbeidsongeschikt raakt, kan goed werkgeverschap bijdragen aan een sneller en duurzamer herstel. Hier hebben beide partijen belang bij. Een collectieve inkomensverzekering kan bijdragen aan een duurzame re-integratie. Hoe gaat dit in zijn werk én wat zijn de voordelen? Mireille van Cranenburgh – Senior Consultant Risk Consulting bij Robidus – vertelt u er meer over in deze blog.

“Een collectieve inkomensverzekering sluit een werkgever af voor medewerkers die arbeidsongeschikt worden. De verzekering, tegen een relatief lage premie, zorgt ervoor dat het inkomen van arbeidsongeschikte werknemers wordt aangevuld tot minstens 70% van het loon. De medewerker hoeft zich hierdoor minder zorgen te maken over zijn financiële situatie. Hierdoor kan hij of zij zich volledig focussen op herstel en re-integratie richting (nieuw) werk. Kortom: met een collectieve inkomensverzekering biedt een werkgever de medewerker een stuk financiële zekerheid. Robidus Risk Consulting helpt de werkgever van A tot Z met de verzekering; van marktonderzoek en advies tot het zekerstellen van het claimproces”, legt Mireille uit.

Dienstverlening bij collectieve inkomensverzekering 

“Onze Robidus Risk Consultants zijn specialisten op het gebied van de collectieve inkomensverzekering. Op basis van de behoeften van de werkgever doen we uitgebreid marktonderzoek bij diverse verzekeraars. Vervolgens stellen we een vergelijking op en adviseren we over de best passende oplossing.” Mireille vervolgt: “Maar dit is pas het begin van het traject. Wanneer de werkgever de keuze voor een dekking en verzekeraar heeft gemaakt, ontstaat al snel de volgende vraag: hoe gaan we dit organiseren en in praktijk brengen? In het beantwoorden van die vraag spelen onze implementatiemanagers een belangrijke rol. We zorgen ervoor dat de collectieve inkomensverzekering, in alle opzichten, goed wordt neergezet binnen de organisatie. Aan de organisatorische kant, maar ook bij de werknemers die uiteindelijk aanspraak maken op de verzekering.”

Ondersteuning voor de werkgever

Mireille legt uit: “We maken voor de werkgever een correct deelnemersbestand voor de verzekeraar, zodat de juiste polis en premienota worden opgesteld. Op die manier weet de werkgever precies welke premie er moet worden ingehouden bij de medewerkers. Maar ook als de verzekering loopt, biedt Robidus de werkgever ondersteuning in de uitvoering. Denk bijvoorbeeld aan het doen van 42e week meldingen voor zieke medewerkers, het melden van mutaties aan de verzekeraar of de begeleiding bij de jaarlijkse naverrekening. Alles om ervoor te zorgen dat de juiste medewerkers bekend zijn bij de verzekeraar en dat de juiste premie in rekening wordt gebracht.” Ze vertelt: “Gedurende de uitrol en implementatie van de verzekering zijn wij het aanspreekpunt voor de werkgever, zodat alle vragen centraal worden opgepakt. We onderhouden ook de communicatie met de medewerkers, zo heeft de werkgever hier zo min mogelijk werk aan.”

Communicatie naar medewerkers

Een collectieve inkomensverzekering is voor veel medewerkers een ‘ver van mijn bed’ show. Ze staan meestal niet stil bij de (financiële) gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Vaak leeft de gedachte: ‘Ik krijg toch wel 70% van het laatstverdiende loon’ maar ook ‘dat overkomt een ander, maar mij niet’. Mireille vult aan: “Beide aannames zijn helaas niet correct. Vaak daalt het inkomen wel degelijk onder de 70%, soms zelfs tot onder bijstandsniveau. Een ongeluk zit daarnaast in een klein hoekje, het kan iedereen overkomen. Ook een virus als Covid-19 had niemand kunnen voorspellen, maar kan wel leiden tot langdurige uitval in het arbeidsproces en zelfs arbeidsongeschiktheid.”

“Er zijn diverse communicatie-instrumenten ontwikkeld om werknemers goed te informeren. Om ervoor te zorgen dat ze de inhoud en het nut van de verzekering begrijpen. Uiteraard wordt de communicatie in nauwe samenwerking met de werkgever opgesteld. Klanten geven bij ons aan dat ze dit waarderen, doordat het hun werk uit handen neemt. Door de dienstverlening van Robidus bieden ze hun medewerkers een goede inkomensverzekering, waar ze als werkgever bijna geen omkijken naar hebben,” volgens Mireille een win-winsituatie!

Proof of the pudding; een uitkering uit de verzekering 

“Het doel van de collectieve inkomensverzekering is uiteindelijk om de arbeidsongeschikte medewerker een goede financiële basis te bieden, door een uitkering uit de verzekering. Natuurlijk hoopt u dat een medewerker geen beroep hoeft te doen op de verzekering, maar mocht dat onverhoopt wel zo zijn, dan biedt Robidus ondersteuning.” Mireille sluit af: “Robidus zorgt ervoor dat de verzekeraar wordt geïnformeerd over de arbeidsongeschiktheid van de medewerker, op het moment dat het UWV een WIA-beschikking heeft afgegeven. Dat is voor de verzekeraar het startpunt om het claimproces met de verzekerde medewerker op te starten. Hiermee wordt voorkomen dat de medewerker vergeet een claim in te dienen, omdat hij zich niet altijd meer bewust is van zijn deelname aan de verzekering. Zo zorgen we dat de medewerker krijgt waar hij recht op heeft, zodat hij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Hij kan zijn tijd en energie dan steken in waar het echt om gaat; een duurzame re-integratie naar (nieuw) werk.”

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Beperk inkomstenterugval

Wat vindt u in deze whitepaper?

Op de hoogte blijven van al het Nieuws rondom sociale zekerheid?

Vul hieronder uw gegevens in om u in te schrijven voor de nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.