Is een budgetcoach dé oplossing voor werknemers die stress ervaren door financiële problemen? Dat u hier als werkgever meer mee te maken krijgt, is een feit. Want CBS berekende dat alleen al in 2020 650.000 Nederlanderse werknemers schulden hadden en het aantal mensen met schuldhulpverlening met 30% toenam. Mag u zich hiermee bemoeien door bijvoorbeeld een budgetcoach in te zetten? Of zijn deze situaties te privé? In dit praktijkverhaal nemen we u mee in deze kwestie.
Als de leidinggevende medewerkers goed kent, herkent hij of zij de signalen bij problemen. Financiële problemen blijven vaak lang verborgen, maar toch zijn er signalen. Denk aan: niet buiten de deur lunchen, niet meegaan met een uitje, oude kleding of problemen als diegene wil meebetalen aan een cadeautje voor een collega.
Budgetcoach als oplossing
Marcella, 38 jaar, werkt al jaren als winkelmedewerker bij een grote supermarktketen. Een aantal jaar geleden kwam ze in een moeilijke periode. Ze scheidde van haar man. Dat was geen fijne tijd. Toch leek ze content met haar nieuwe situatie. Of was dit maar schijn? Een goede collega van Marcella vertelt: “We merkten dat ze zich steeds meer terugtrok. Ze werd stiller tijdens het werk en ging niet meer mee gezellig samen lunchen. Ik merkte dat ze af en toe gespannen was, maar dacht eigenlijk dat het te maken had met haar scheiding. Op een gegeven moment meldde zij zich ziek.”
Na Marcella’s ziekmelding, ontving de werkgever verzoeken tot loonbeslag. Niet alleen haar scheiding, maar ook geldproblemen werden haar te veel. Voor haar werkgever was het snel duidelijk: “Nadat ik de verzoeken tot loonbeslag ontving, wilde ik haar direct te hulp schieten. Bijvoorbeeld met behulp van een budgetcoach of schuldhulpverlening. Zodat ze weer snel en duurzaam, zonder stress en zorgen, bij ons aan het werk kan.”
Ga tijdig het gesprek aan
De leidinggevende van Marcella vond het in eerste instantie moeilijk om het gesprek aan te gaan. Hij vertelt: “Ik had toch het gevoel dat ik mij bemoeide met haar privéleven. Toch vroeg ik haar hoe het met haar ging na de scheiding. Marcella vertelde mij dat het haar, naast het emotionele, vooral financieel zwaar viel. Ze moest het nu met één inkomen redden, dat viel haar niet mee. Ze gaf bij me aan dat ze hier graag hulp voor wilde. Wel het liefste door een onafhankelijke partij, iemand die niets met onze organisatie te maken had. Dat begreep ik volledig.” De leidinggevende biedt aan om op zijn kosten een budgetcoach in te zetten. Hij vult aan: “Van de situatie met Marcella heb ik zeker geleerd. Ik ben nu alerter op mijn team. Als ik signalen oppik van financiele problemen, ga ik eerder het gesprek aan.”
Onafhankelijke budgetcoach
Marcella ging in gesprek met de budgetcoach en er viel direct een last van haar schouders. De budgetcoach maakte een financieel plan om haar uit de problemen te halen. Na een paar weken kon ze weer duurzaam terug naar haar werk. Haar hoofd zat niet vol met schulden of deurwaarders, waardoor zij zich weer volledig kon concentreren op haar werkzaamheden. Marcella: “Ik was zo opgelucht door de hulp van de budgetcoach. Achteraf heb ik spijt dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken. Ik vond het zo lastig om hulp te vragen, toch een soort van schaamte. Daarnaast had ik zelf het geld niet om een budgetcoach te benaderen.”
Haar leidinggevende vult aan: “Een budgetcoach helpt mensen met schulden. Iemand krijgt hierdoor overzicht en inzicht in de geldzaken. Vragen als: ‘wat ontvangt u maandelijks en welke lasten heeft u?’, worden samen beantwoord. Voor werknemers waarvoor de situatie ingrijpend is veranderd, door een scheiding of door het overlijden van een partner, biedt dit houvast én vooral meer rust. Bij Marcella hebben we een langdurig verzuimtraject kunnen voorkomen door behulp van de budgetcoach. Deze succesvolle aanpak nemen we zeker mee in de toekomst!”
Tip van Robidus: Praat met uw medewerker zodra u een loonbeslag of informatieverzoek krijgt van een schuldeiser. Door het probleem zo snel mogelijk aan te pakken, voorkomt u een langdurig verzuimtraject.