Bas zat voor de zoveelste keer in de wachtkamer van de huisarts. Hij kende de kamer inmiddels uit zijn hoofd: die specifieke wachtkamer-geur, het zachte zoemen van de tl-lampen, anderen wachtenden die helemaal opgingen in hun mobiel. Straks kon hij weer even praten, zijn hart luchten. Maar diep vanbinnen vroeg hij zich af of het nog iets uithaalde. Hij zat nu al weken ziek thuis en in plaats van uitgerust werd hij steeds prikkelbaarder en verloor meer en meer het overzicht. Wat eerst leek op tijdelijke stress, was uitgegroeid tot aanhoudende gevoelens van somberheid en uitputting. De gesprekken met de praktijkondersteuner waren fijn, maar losten niets op. Bas wist dat er meer nodig was, intensievere begeleiding, misschien therapie. Alleen… daarvoor moest hij anderhalf jaar wachten. En dat voelde als een eeuwigheid.
Bas vertelde zijn leidinggevende dat hij zo graag aan de slag wilde met zichzelf, maar dat de juiste hulp hierbij nog lang op zich liet wachten. Zijn leidinggevende wilde hem helpen en besprak de situatie met de Robidus casemanager: “Er moet toch iets aan te doen zijn? Dadelijk belandt Bas nog in de WIA alleen omdat hij niet geholpen kan worden omdat er wachtlijsten zijn”.
Op advies van de bedrijfsarts werd binnen de providerboog van Robidus Interventies gezocht naar specialisten die Bas zouden kunnen helpen. Wat bleek: een therapeut bij hem in de buurt had nog ruimte in zijn agenda voor Bas. Alleen al dat telefoontje gaf opluchting: eindelijk kwam er beweging in zijn situatie. Tijdens de intake kreeg Bas eindelijk de tijd om zijn verhaal volledig te doen. Voor het eerst voelde hij zich echt gehoord en kreeg hij direct een behandelplan dat aansloot bij zijn klachten en behoeften.
In plaats van maanden passief wachten, kon Bas actief beginnen aan zijn herstel. De gespecialiseerde begeleiding gaf structuur en overzicht, met kleine maar haalbare stappen. Binnen een paar maanden kon hij starten met het opbouwen van het aantal uren, zorgvuldig begeleid zodat het veilig en verantwoord verliep. Uiteindelijk werd hij volledig hersteld gemeld. Wat begon als uitzichtloos wachten veranderde in een concreet traject met tastbare resultaten.
Als verzuimbegeleider hoef je je niet passief neer te leggen bij lange wachtlijsten of de beperkingen van de reguliere zorg. Er is een breed palet aan specialisten beschikbaar die samen met jou kijken hoe je medewerkers snel én goed kunt ondersteunen. Zo help je niet alleen de medewerker bij het herstel, maar voorkom je ook langdurig verzuim. Iedereen profiteert: de medewerker krijgt de zorg die nodig is, en de organisatie behoudt betrokken en gezonde medewerkers.
Ontdek hoe interventies jou kunnen helpen bij (complexe) verzuimdossiers.

Nieuws
Tijdens een debat in Den Haag gingen vier Kamerleden in gesprek over de stijgende verzuimcijfers en de druk op het UWV. Robidus was…
Lees meer
Blog
Waarom investeren in medewerkers leidt tot gezonde groei, betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid.
Lees meer
Nieuws
Prinsjesdag 2025 zet de toon voor belangrijke HR-veranderingen. Van het verdwijnen van nulurencontracten en de aanpassing van loonkostenvoordelen tot nieuwe maatregelen binnen WIA,…
Lees meerVolg ons op:
Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.
Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.
Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.
Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.
Wil jij teruggebeld worden door een van onze adviseurs? Vul het onderstaande formulier in. We nemen op het aangegeven dagdeel contact met je op.