Blog

Betekent arbeidsperspectief een leven lang leren?

Werken is de beste vorm van sociale zekerheid. Overheid, werkgevers en werknemers dienen ervoor te zorgen dat iedereen maximaal inzetbaar blijft op de arbeidsmarkt. Is het stimuleren van een leven lang leren de sleutel tot maximaal arbeidsperspectief?

Een leven lang leren is in deze veranderende wereld een noodzaak. Maar wat houdt dit concreet in? Het betekent dat iedereen het recht heeft om constant te blijven leren, om zo zichzelf te blijven ontwikkelen. Kinderen kiezen op de middelbare school wat voor beroep ze in de toekomst willen uitvoeren. Terwijl we gezien de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt niet kunnen zeggen of een beroep over tien jaar nog bestaat. Kijk naar de windmolens op onze Noordzee. Deze worden nu nog geïnspecteerd door mensen op een boot, straks gebeurt dat met een drone langs de kant. Doordat beroepen continu evolueren, is constante bijscholing nodig. 

Wat moet er gaan veranderen? De mindset; medewerkers moeten meegaan én anticiperen op de veranderingen in de arbeidsmarkt. Werknemers moeten zichzelf opleggen om constant te blijven leren. Een stratenmaker werkt al niet meer op zijn knieën, maar bestuurt een machine die in één keer de stenen plaatst. Toch heeft hij wel moeten leren deze machine te besturen. Blijven leren is dus altijd van belang.

Commissie Borstlap zet in op een leven lang leren

De commissie Regulering van Werk (onder voorzitterschap van Hans Borstlap) heeft een voorstel gedaan om een leven lang leren te stimuleren. Bij de geboorte krijgt iedere Nederlander een persoonlijk ontwikkelingsbudget. Gedurende de loopbaan kunnen werknemers met dit budget hun bijscholing financieren. Iemand die een mbo-opleiding afrondt, houdt in vergelijking met iemand die een universitaire opleiding heeft gedaan nog extra budget over om gedurende de loopbaan in te zetten. 

Arbeidsperspectief vergroten door spaarpot

Vanaf de eerste werkdag wordt het “spaarpotje” van werknemers aangevuld door de werkgever. Als de werkgever bij ontslag een transitievergoeding moet betalen, kan hij deze ook in het ontwikkelingsbudget investeren. De ontslagen werknemer kan vervolgens zijn kansen op nieuw werk vergroten, door een gerichte opleiding te volgen. Maar is de juiste opleiding voldoende om mee te kunnen blijven doen op de veranderende arbeidsmarkt?

Ontwikkelingsbudget dient voor het functionele aspect

Arbeidsperspectief kunt u indelen in twee categorieën: de persoonlijke en de functionele categorie. Het persoonlijke deel heeft betrekking op de mentale en fysieke gezondheid van de werknemers. Het functionele deel gaat over vragen als: ‘doe ik werk dat ertoe doet?’ en ‘doe ik werk dat er over tien jaar nog is?’. Het ontwikkelingsbudget dient ingezet te worden voor kennis en vaardigheden, wat in de functionele categorie valt. 

Werkgevers zetten fruit neer en stimuleren werknemers om naar de sportschool te gaan, maar werken aan het persoonlijke perspectief omvat veel meer. Ondersteuning van gespecialiseerde interventionisten is nodig om de mentale en fysieke gezondheid van werknemers op peil te houden. Deze kosten komen niet ten laste van het ontwikkelingsbudget, terwijl ze net zo noodzakelijk zijn als scholing om de inzetbaarheid van ieder individu te waarborgen.

 

Meer weten over de Commissie Borstlap? Beluister de podcast met Expert Robert Wondaal, Commercieel Directeur bij Robidus, over de arbeidsmarkt van de toekomst.

Delen op linkedin
Delen op twitter
Delen op facebook

Nieuws ontvangen van Robidus?

Vul hieronder uw gegevens in om u in te schrijven voor de nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.