Stelt u zichzelf eens voor: u staat op het punt om een onderneming over te nemen. Heeft u nagedacht over de risico’s op het gebied van sociale wetgeving? Wanneer de overname valt onder de Wet overgang van onderneming, kunnen daar financiële gevolgen aan hangen. Hoe zit dat precies? Senior risk consultants, Rafael Markus en Vincent van Amstel, vertellen er alles over in deze blog.
Liever luisteren?
Ga naar de podcast over de Wet overgang van onderneming!
“Bij fusies en bedrijfsovernames zijn de financiële risico’s rondom sociale wetgeving niet altijd duidelijk in beeld. Voldoet een overname aan de Wet overgang van onderneming, dan worden ook de rechten, plichten en risico’s meegenomen. De nieuwe eigenaar is hier vanaf dat moment verantwoordelijk voor”, legt Rafael uit, hij vervolgt: “Zo kan een nieuwe eigenaar geconfronteerd worden met onvoorziene verzuim en arbeidsongeschiktheid. Vanuit HR is hier meestal wel zicht op, maar toch zien we dat niet alle risico’s altijd goed in beeld zijn.”
Wet overgang van onderneming onderdeel van arbeidsrecht
Vincent: “De Wet overgang van onderneming is in het leven geroepen om werknemers te beschermen. Voor het personeel moet er bij een overname zoveel mogelijk hetzelfde blijven, een nieuwe werkgever mag arbeidsvoorwaarden niet wijzigen en de overname mag geen reden zijn om mensen te ontslaan. De Belastingdienst beoordeelt of er bij een overname sprake is van deze Wet. Bij deze beoordeling is doorslaggevend of de identiteit van de organisatie behouden blijft.” Rafael vult aan: “Pas als er sprake is van de Wet overgang van onderneming, kan de overnemende partij geconfronteerd worden met onverwachte kosten. De Belastingdienst kan het risico van lopende en toekomstige ziektewetuitkeringen en WGA-uitkeringen toerekenen aan de nieuwe eigenaar. Dit hangt wel af van de situatie. De Belastingdienst kijkt onder andere of er sprake is van een gedeeltelijke of volledige overname. Daarnaast wordt er gekeken naar de verzekeringsvorm: is de overnemende partij eigenrisicodrager of niet.”
Advies rondom risico’s bij fusies en overnames
Senior risk consultants Rafael en Vincent zetten een aantal adviezen en tips op een rij:
#1 Schakel een deskundig adviseur in
Kijk in een vroeg stadium naar de mogelijke risico’s. Vraag een deskundig adviseur om te helpen bij onderzoek naar verzuim en arbeidsongeschiktheid. Zij inventariseren de risico’s en bijbehorende financiële gevolgen. Daarnaast helpen zij bij de uitvoering van de dagelijkse wettelijke verplichtingen rondom sociale zekerheid en bij de re-integratie.
#2 Eigenrisicodragerschap biedt uitkomst
Bent u tijdig met het melden van een overname? Dan kan het eigenrisicodragerschap uitkomst bieden. Wanneer dit wordt aangevraagd voor de over te nemen onderneming, blijven met het eigenrisicodragerschap de lopende risico’s achter bij het UWV. Als overnemende partij start u met een schone lei.
#3 Meldplicht voor overnames
Om ervoor te zorgen dat een overgang van een onderneming tijdig vastgesteld kan worden, is er een meldplicht ingesteld. Zowel de oude als de nieuwe eigenaren zijn verplicht om een overname te melden, dit moet binnen twee weken na overgang gebeuren. Gebeurt dit niet? Dan volgt er een boete.
#4 Benut de terugwerkende kracht
U kunt bij veel regelingen met terugwerkende kracht de berekeningen van UWV laten corrigeren. Denk aan de berekeningen van sociale premies, subsidies, premiekortingen of speciale regelingen om verzuimrisico’s te beperken. In lang niet alle gevallen worden sociale zekerheidskosten (zoals de WGA-premie) verhaald.
Robidus Risk Consulting
Het is van groot belang om de financiële risico’s rondom de Wet overgang van onderneming niet te onderschatten. Robidus Risk Consulting focust op de financiële risico’s die werkgevers lopen door personeel dat (deels) niet inzetbaar is. Onze specialisten adviseren werkgevers bij het beperken van deze financiële risico’s bij overnames en fusies.
Weten wat de Robidus adviseurs voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op.