Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blog

6 tips voor op dé Dag van de thuiswerker

16 maart is dé Dag van de thuiswerker. Voor de coronacrisis werkte we misschien af en toe een dag thuis, maar vorig jaar is thuiswerken voor veel werknemers de nieuwe norm geworden. Maar dat thuiswerken brengt uitdagingen met zich mee.

Je bent sneller afgeleid, kinderen die thuis om aandacht vragen, de stapel met wasgoed die nog weggewerkt moet worden. Daarnaast heb je sneller de neiging om iets langer door te gaan of ’s avonds ook nog even iets af te handelen, want je werkplek is toch zo dichtbij. Kortom: thuiswerken moet je leren! Daarom hebben we 6 tips voor jou op een rij gezet.

Tip 1: jouw eigen thuiskantoor

Op de werkvloer is veel aandacht voor een veilige en gezonde werkplek. Maar ook thuis heb je zo’n goed ingerichte werkplek nodig. Met een goede stoel, voorkom je bijvoorbeeld rug- en nekklachten. Denk daarnaast ook aan minder voor de hand liggende zaken, zoals: goede verlichting, frisse lucht en een prettige temperatuur om in te werken.

Maak een comfortabele werkplek voor jezelf waar je gemotiveerd kunt werken. Kom niet in de verleiding om vanaf de bank nog een paar dingen weg te werken. Op jouw eigen “thuiskantoor-plek” werk je en verder in huis nergens. Dit geeft onderscheid, rust en zorgt dat je makkelijker stopt met je werk.

Tip 2: clean desk policy

Houd je eigen thuiswerkplek netjes en opgeruimd: zorg voor een frisse omgeving. Daar voelt iedereen zich prettiger dan in een omgeving bezaaid met lege koffiebekers en lunch-resten.

Tip 3: “9 tot 5”

Net als op kantoor dien je op je eigen thuiskantoor een vast ritme te hebben. Begin de dag zoals je altijd doet: zet je wekker, sta op en volg je dagelijkse routine. Ga naar je werkplek (zonder reistijd, maar deze tijd kun je goed gebruiken voor een korte ochtendwandeling) en ga aan de slag. Neem daarnaast je pauzes: de koffiebreak en lunchpauze heb je thuis ook nodig. Juist die structuur helpt om de balans tussen werk en privé te versterken.

Tip 4: comfortabele kleding

Naar je werkplek gaan, betekent voor veel mensen dat ze zich netjes aankleden. Doe dit daarom ook voor op je thuiskantoor. De verleiding om in je joggingpak, die je gisteren ook al aan had, achter je laptop te kruipen is groot. Maar onthoud: als je jezelf aankleedt alsof je naar je werk gaat, dan zet je jezelf onbewust al in de werkmodus. 

Tip 5: contact met anderen

Sociaal contact is een belangrijke menselijke behoefte. Bel af en toe iemand op voor een praatje en om te vragen hoe het gaat. Plan ook eens een digitaal koffiemomentje met je collega’s of gebruik social media kanalen om met elkaar in contact te blijven. Dit geldt natuurlijk ook voor de mensen met wie je samenleeft. Blijf in gesprek, maak afspraken en houd het gezellig!

Tip 6: houd je hoofd erbij 

Last, but not least! Houd aandacht voor je mentale gezondheid. Blijf zoeken naar positieve gedachten. Denk niet alleen aan alles wat je nu mist, maar waardeer de kleine dingen die je  meemaakt zoals een mooi uitzicht tijdens een fietstocht. Binnenkort kunnen we hopelijk weer alles doen, dan waarderen we dat met z’n allen alsof we het weer voor het eerst meemaken!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Op de hoogte blijven van al het Nieuws rondom sociale zekerheid?

Vul hieronder uw gegevens in om u in te schrijven voor de nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.